top of page
  • Writer's pictureHear Hear Media

Mitä podcastin tekeminen vaatii?

Vaikuttavan podcastin tekemiseen ei riitä pelkkä mikrofoni – se vaatii vähintään aikaa ja vaivannäköä, useimmiten myös monialaista osaamista.


Ex-tempore -toteutuksena podcast ei todennäköisesti tuota toivottuja tuloksia, vaan tuloksena saattaa olla:

  • Sisältö, joka ei kiinnosta ketään.

  • Esitystapa, joka ei iske yleisöön.

  • Liian rönsyilevä keskustelu.

  • Unohdettu markkinointi – jos kukaan ei kuule, onko podcastia olemassa?

  • Kertakäyttöiseksi jäävä sisältö.

Ennen kuin astut podcast-studioon, huomioi ainakin nämä asiat.


Sisältö on podcastin ydin


Laadukkaan ja relevantin sisällön tuottaminen säännöllisesti haastaa useimpia yrityksiä ja etenkin markkinoijia. Vaikka podcastin tekeminen vaatii panostusta, se tuottaa sisältöä, jota voi hyödyntää markkinoinnissa muissa kanavissa – siis, jos sisältö ei ole puutaheinää.


"Podcastin sisältö on suunniteltava – improvisointi ei yleensä toimi (ellet satu olemaan Antti Holma).

Jotta kuuntelijat palaisivat podcastin pariin jatkossa, sisällön on tarjottava kuuntelijoille jotain sellaista, mitä muualta ei saa. Arvo voi syntyä siitä, että podcast tarjoaa viikon parhaat naurut tai oivalluksia tuottavaa asiasisältöä, joka auttaa kuulijaa oppimaan uutta tai ajattelemaan aihetta uudesta näkökulmasta.


Riippumatta tarkoituksesta ja tyylistä, sisältö on podcastin koko ydin, joten se pitää olla kohdallaan. Siksi toteuttamiskelpoinen sisältösuunnitelma on se ranka, joka pitää podcast-tuotannon pystyssä. Ennen toteutusta kannattaa määritellä podcastin teema ja konsepti, tarkoitus ja tavoitteet, jaksojen aiheet ja rakenne, juontajat ja vieraat, vastuuhenkilöt sekä tuotanto-ja julkaisuaikataulu.


Taustatyö ottaa aikansa


Käytännössä kiinnostava sisältö voi tarkoittaa eri asioita erilaisille yleisöille, mutta lähes aiheesta riippumatta sisällöntuotanto vaatii tietoa, syvällistä perehtymistä aiheisiin, taustatutkimusta, haastatteluja, kyselyjä ja keskusteluja, jotta saadaan tuotua esille jotain uutta podcastin teemasta.


Taustatutkimus auttaa suunnittelemaan jaksojen rakenteen ja käsikirjoittamaan ne, ainakin otsikkotasolla. Kokenut juontaja osaa ohjata keskustelua luontevasti eteenpäin, mutta joskus juontajien valmentaminen ja vieraiden valmistelu on tarpeen.


Podcastin sisällön suunnittelu ja hiominen priimakuntoon on yhtä tärkeää kuin kiinnostavien puhujien hankkiminen ja yleisöön vetoava ulosanti.


Kaikki tämä vaatii aikaa ja tekemistä ennen studiopäivää.


Teknisellä laadulla on väliä


Podcastien tekninen puoli voi olla haastavaa ilman kokemusta äänityksestä, editoinnista ja julkaisusta. Nämä voi tehdä itse, mutta tuotanto saattaa edetä hitaasti ja lopputulos poiketa siitä, mitä tavoiteltiin.


Jos podcastin tekeminen takkuaa ja studio on varattu tietyksi ajaksi, aika voi yksinkertaisesti loppua kesken ja on tyydyttävä siihen, mitä on saatu aikaan.


Onneksi tekniseen toteutukseen löytyy apua, joten siihen ei yhdenkään yrityksen podcastin tekeminen tyssää.


Jatkuvaa markkinointia


Hyvän podcastin luominen ei riitä, vaan sen on myös tavoitettava oikea kohdeyleisö. Näkyvyyden saaminen ja kuuntelijoiden kiinnostuksen herättäminen vaatii työtä.


Harva (yritys)podcast saa tuhatpäisen yleisön heti ensimmäisen jakson julkaisusta, mutta johdonmukainen sisällöntuotanto, julkaisu ja markkinointi saavat kuulijat löytämään podcastin ja palaamaan jaksojen pariin.


Podcast-alustojen suositusten ja algoritmien muutokset voivat vaikuttaa podcastin näkyvyyteen, joten eri alustojen tunteminen on hyödyllistä.


Sisältö kunnolla käyttöön


Podcast on parhaimmillaan ehtymätön sisältöjen aarrearkku, josta pulppuaa uusia kultakimpaleita ulos säännöllisesti. Kun podcast on strategisesti suunniteltu, se toimii yrityksen jatkuvasti pumppaavana sisältökoneistona.


Podcast-sisältöä voi hyödyntää muokattuna eri markkinointikanavissa, esim. sosiaalisessa mediassa, verkkosivuilla ja blogissa. Jos sisältö on todella arvokasta, sen pohjalta voi tehdä vaikka verkkokurssin.


Podcastien suosio kasvaa vauhdilla. Kun joka toisella yrityksellä on oma podcast, vain massasta erottuvat pärjäävät kiihtyvässä kilpailussa. Aitous ja halu auttaa yleisöä ovat hyvä pohja luoda podcast, joka kiinnostaa muitakin kuin sitä kaverin siskoa.


Kun haluat tehdä yritykselle podcastin, joka vaikuttaa oikeaan yleisöön...


Varmista, että perustat ovat kunnossa ennen kuin lähdet podcast-studioon:

  • Sisältö on podcastin ydin – sen on oltava priimaa.

  • Podcastin valmistelu ja käytännön järjestelyt vievät aikaa.

  • Tekninen tuotanto voi olla hidasta ilman kokemusta.

  • Podcastin markkinointi on oleellinen osa projektia.

  • Podcastin sisällön voi hyödyntää muissa kanavissa.

Autamme yrityksiä tekemään ja hyödyntämään podcasteja, jotka puhuttavat, puhuttelevat ja vaikuttavat juuri oikeaan yleisöön. Jos tarvitset idean, suunnitelman, toteutuksen tai markkinoinnin, kysy meiltä!

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Liity Podcast-rinkiin 

 

Ei spämmiä – saat sähköpostiisi vain kertomisen arvoiset jutut ja parhaat ideat podcastien tekemiseen!

bottom of page