top of page
  • Writer's pictureHear Hear Media

Yrityspodcast alulle – taustatyö

Päivitetty: 30. marrask. 2023

Kun suunnittelet podcastia yritykselle, aloita vastaamalla taustoittaviin kysymyksiin. Nasevan nimen keksiminen tai jaksojen aiheiden ideointi saattaa houkutella, mutta ihan ensin kannattaa pysähtyä kysymysten miksi ja kenelle äärelle. Podcastin taustatyöhön kuuluu tarkoituksen ja kohdeyleisön määrittely sekä tarvittavan osaamisen ja tekijöiden varmistaminen.


Jos et ole vielä tehnyt lopullista päätöstä yrityspodcastin aloittamisesta, saatat miettiä, onko yrityspodcastin tekeminen vaivan arvoista.


Jos kysyntää ja kasvuennusteita katsoo, niin ainakin yleisöä riittää. Podcastien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina: maailmanlaajuisesti podcasteilla on jo yli 460 miljoonaa kuuntelijaa ja ennusteet povaavat kasvun jatkuvan.


Podcastin avulla yritys voi osallistua alan keskusteluun, mutta ennen kaikkea luoda keskustelua ja jopa ilmiöitä.

Ajatusjohtajuus vaatii oman toimialan syvällistä ymmärrystä ja uusia, vaikuttavia tapoja tuoda esiin yrityksen arvoja ja pysyä relevanttina juuri oikealle yleisölle.


Yritykselle podcast on oivallinen tapa tavoittaa ja sitouttaa asiakkaat ja yhteistyökumppanit heitä kiinnostavilla aiheilla – jos podcast on suunniteltu tarkoituksenmukaisesti.


Podcastin taustatyön tarkoituksena on selkeyttää, miksi yrityspodcast tehdään ja kenelle se on tarkoitettu. Tässä muutamia kysymyksiä, joihin kannattaa vastata ennen siirtymistä yksityiskohtaiseen suunnitteluun.


Mikä on yrityksen podcastin tarkoitus?


Ennen kuin teet mitään muuta, määritä podcastin tarkoitus. Älä jätä pohdintaa yleisellä tasolla, vaan ole niin yksityiskohtainen kuin mahdollista.


Podcastia ei kannata suunnitella massoille, vaan juuri oikealle yleisölle.


Onko tavoitteesi markkinoida yritystä potentiaalisille asiakkaille? Juu, hyvä juttu, mutta aika laaja alue. Tarkenna vielä, miten podcast parhaiten tukee markkinointia? Onko tarkoitus auttaa uusien asiakkaiden tavoittamisessa vai sitouttaa nykyisiä asiakkaita?


Mikä podcastin yleisöä kiinnostaa?


Määritä, kuka on kohdeyleisösi ja minkälaista sisältöä he etsivät. Kuvaa tarkasti, millaista yleisöä haluat tavoittaa ja syvennä ymmärrystäsi siitä, keitä he ovat ja mitä he tarvitsevat.


Valitse teema ja pohdi, voitko keskittyä tiettyyn aiheeseen, jopa näkökulmaan, laajemman teeman sisällä? Esim. teeman "työelämä" aiheeksi voisi valikoitua "työnhaku" ja vielä tarkemmin "työnhaku Suomessa ulkomaalaisena korkeastikoulutettuna asiantuntijana".


Tarkka fokus rajaa osan kuuntelijoista ulos, mutta tekee podcastista houkuttelevan ja arvokkaan juuri oikealle yleisölle.

Ovatko taidot ja tekniikka kunnossa?


Äänenlaatu on (yllätys, yllätys) olennaista podcastissa. Podcastin tekeminen laadukkaasti onnistuu parhaiten studiossa, mutta jos sellaista ei ole saatavilla, mikrofoniin ja äänityslaitteisin kannattaa satsata. Tietokoneen tai puhelimen mikrofoni ei ole riittävä ja huono äänenlaatu lähinnä ärsyttää ja karkottaa kuuntelijat.


Tekniikan lisäksi on pohdittava, onko yrityksessä osaamista podcastin tekemiseen ja mihin tarvitaan tai halutaan hankkia ulkopuolista apua.


Kriittistä podcastin tekemisessä ovat:

  • Konseptointi ja jaksojen rakenteen suunnittelu

  • Sisältöjen suunnittelu ja käsikirjoittaminen

  • Podcastin juontaminen

  • Tekninen tuotanto (äänitys ja editointi).

Lisäksi käytännön järjestelyt vaativat tekijää ja aikaa. Sellaiset asiat, kuten tuotannon ja julkaisujen aikataulutus, vieraiden hankkiminen ja juontajan briiffaus, vaativat täsmällistä projektinhallintaa.


Miten podcast löytää yleisön (tai yleisö podcastin)?


Suunnittele, kenelle podcastia markkinoidaan, missä kanavissa ja kenen vastuulla podcastin markkinointi on:

  • Kuka suunnittelee podcastille houkuttelevan, yhdenmukaisen visuaaliseen ilmeen?

  • Miten podcastia markkinoidaan sosiaalisessa mediassa, yrityksen omissa kanavissa ja ulkoisissa kanavissa?

  • Saadaanko podcastille näkyvyyttä ansaitussa mediassa? Tarvitaanko mainontaa?

  • Miten muut yritykset markkinoivat ja brändäävät podcastejaan?


Podcastin ei tarvitse tuottaa yrityksen markkinoinnille lisää tekemistä. Päinvastoin: podcastin sisältöä voi hyödyntää markkinoinnissa niin, että se ennemmin helpottaa työkuormaa kuin lisää sitä.

Podcastin taustatyö on hyvällä mallilla, kun näihin kysymyksiin on vastattu. Sitten vain eteenpäin seuraavaan vaiheeseen: podcastin sisällön ja toteutuksen suunnitteluun.


Jos haluat pehmeämmän alun podcast-matkalle, voimme hoitaa puolestasi kaiken podcastin ideasta ja konseptoinnista markkinointiin. Jos haluat apuja yrityspodcastin tekemiseen, ota meihin yhteyttä!


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Liity Podcast-rinkiin 

 

Ei spämmiä – saat sähköpostiisi vain kertomisen arvoiset jutut ja parhaat ideat podcastien tekemiseen!

bottom of page